Saturday, July 17, 2010

SI KECIL & MAKANAN PEJAL......

Salam Dear.....

Topik hari nie pasal pemakanan si kecil.......

1. BUBUR NASI/BIJIRIN BAYI
- bagi masa baby 6 bln ke atas.seelok-eloknyer bubur tersebut hendaklah dikisar sehingga
halus.

* Saya masa ain 6 bln ke atas saya memnag bg bubur nasi...kekadang campur ngan
carrot,brokoli,ayam,ikan bilis n mcm2 lagi...pastu blend sampai hancur....saya mkn pun sedap buh kicap ..hehehe... masa nie saya tak pernah bg ain bijirin bayi yg jual kat luar..handmade cook..

2. TELUR
- Ketika berusia 7 bulan, baby dah boleh diperkenalkan dgn telur.tapi perhatikan dulu takut baby alergi dgn telur.reaksi alergi boleh dilihat jika baby mengalami masalah gatal2 atau cirit-birit.

* saya bagi ain masa ain dah 1 tahun..masa tuh dia dah nak makan nasi pejal..saya goreng telur pastu rimas ngan nasi buhlah sup atau kicap...banyak ain mkn....walaupun telur goreng..hehehe

3.IKAN
- makanan ini sgt baik sbb struktur dagingnya halus dan sumber protein. sedap utk disajikan untuk si kecik dalam masakan sup.

* saya kalu buat bubur kekadang bubur ikan..especially ikan tenggiri....ikan bilis lg selalulah...

4. DAGING
- Disebabkan sistem pencernaan si kecil belum sepenuhnya "matang", daging tidak begitu sesuai utk mereka. tapi jika anda masih ingin memperkenalkan makanan ini kepada si kecil, pilih daging yg mengandungi sedikit lemak dan dikisar hingga halus.

* saya pernah bagi ain daging, tapi saya pun dah tak tahan baunya yg tak berapa sedap..hehehe...lagi satu kalu campur daging dlm bubur..nanti lemak naik pastu tak tahan lama.

5. BUAH-BUAHAN
- Sebagai permulaan, bagi pada si kecil buah-buahan seperti pisang, limau dan betik....sbb buah-buahan nie strukturnyer lembut dan senang digigit....sebaiknyer, jgn bagi buah mangga kerana buah mangga banyak serat dan boleh menyebabkan cirit-birit.

* Buah...ain mmg suker buah...especially pisang....tapi sekarangkan musim durian...boleh tahan gak princess saya nie bantai mkn durian..maknyer laks tak bleh mkn sjk ada baby dlm perut nie..terbalik!!!!
6. SAYUR-SAYURAN
- pada usia 6 bln, baby dah boleh diperkenalkan dgn aneka sayur-sayuran. setelah dihiris halus, sayuran tersebut hendaklah dimasak dalm temph yg singkat...air rebusan harus mendidih terlebih dahulu agar kandungan vitamin dln sayur tak terbuang bersama air....

* alamak!!!!saya dulu masa ain baby..siap masak bubur dah bubuh semua sayur + ikan sekali.....blum mendidih lagi air tuh...dah terkurang vitamin...takper..dah dpt info nie next time jgn buat mcm tu lagi liza......

7. TEMPE & TAUHU
- bagi baby yang alergi dgn sumber protein seperti ikan ngan ayam bolehlah diganti dgn tempe dah tauhu..

* Favourite ain lagi...TEMPE..cucu org jawa katakan....tauhu pun ain suker....mkn ngan nasi...

8. KEJU
- Keju boleh juga diperkenalkan kpd si kecil sbb keju kaya dgn kalsium. keju seperti cheddar atau edam sesuai utk dicampur dlm makanan baby...

* nie rasa-rasanyer kurang bagi kat ain..tapi ain memang suker makan CALSIUM...yang mcm yogurt tuh..maknyer pun tak mkn...tp kalu cheese cake jgn ckplah...SEDAP...kan ain???

and LASTLY

9. NUGET AYAM/IKAN
- berikan makanan seperti nuger ayam dan ikan tanpa tulang dlm potongan yg kecil.

* nyum,nyum,nyum.....ain memang suker nugget...kekadang campur ngan nasi..kekadang mkn mcm tuh jer...


ok puan-puan....tu jerlah maklumat yg saya boleh bagi utk kali nie.....semua sumber tu saya ambik dari majalah HA*rMO*ni cover umie aida ngan mr hubbynyer......

No comments: